ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ

Μουσείο & Ακαδημία Παιδικής Τέχνης - Museum & Academy of Children's Art

Ιστορικό και Σκοποί της Ακαδημίας-Μουσείου Παιδικής Τέχνης "Οικουμένη"

Η μεγάλη αξία της Οικουμενικότητας

Ο πλούτος της ελληνικής γλώσσας μας δίνει απλά να καταλάβουμε το καθετί με την σωστή του ερμηνεία.
Η λέξει ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ είναι μια λέξη που περιλαμβάνει τον χώρο του πλανήτη Γη αλλά και όλο το σύμπαν που την αγκαλιάζει.

Περισσότερα...

Σύντομο Ιστορικό Μουσείου Παιδικής Τέχνης «Οικουμένη»

 

Ακαδημία Παιδικής Τέχνης

Η Ακαδημία Παιδικής Τέχνης δραστηριοποιείται από το 2000 και τον Μάιο του 2008 δημιούργησε το Μουσείο Παιδικής Τέχνης  "Οικουμένη". Μέσα σε αυτά τα 8 χρόνια λειτουργίας του μουσείου έχει να επιδείξει ένα πλήθος εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εκδηλώσεων σχετιζόμενων με την  παιδική τέχνη και πώς αυτή εκφράζεται αλλά και δημιουργείται από παιδιά.

Κύρια βαρύτητα δίνουμε στη διάδοση της παιδικής ζωγραφικής και στο να δημιουργηθούν κίνητρα, ώστε όλο και περισσότερα παιδιά να γνωρίσουν τη δυνατότητα έκφρασης του εσωτερικού και εξωτερικού τους κόσμου μέσω της εικαστικής τέχνης.

Οι τέχνες είναι τα κλειδιά που ξεκλειδώνουν τις πηγές ενέργειας που μας οδηγούν στο κέντρο του εαυτού μας, τον πυρήνα της ύπαρξής μας, εκεί που βρίσκεται η πραγματική δύναμή μας. Μέσα σε αυτό το βάθος βρίσκονται όλες εκείνες οι δημιουργικές δυνάμεις που μας καθιστούν καθ’ εικόνα και ομοίωση με τον Δημιουργό. Η τέχνη είναι η έκφραση του εσωτερικού μας κόσμου, της ψυχής μας. Εκφράζει συναισθήματα, σκέψεις, επιθυμίες, όνειρα! Ένα υγιές ΕΓΩ, είναι αυτό που εκφράζεται, επικοινωνεί με το περιβάλλον του, συμμετέχει στις αποφάσεις που αφορούν τη ζωή του, διεκδικεί. Η ενασχόληση με την τέχνη  βοηθάει τα παιδιά να εκφράσουνε με δύναμη και να αναπτύξουνε την ατομικότητά τους. 

 Έτσι τα παιδιά πλουτίζονται από την εσωτερική παρακαταθήκη, που υπάρχει στις αιώνιες αξίες, που έχει την γνώση του καλού και του κακού και τη διάκριση μεταξύ τους και αποκτούν τα εφόδια για να σταθούν στο ύψος της ανθρώπινης φύσης σε μια εποχή όπου αυτή τορπιλίζεται ανελέητα από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και από την εν γένει επικρατούσα νοοτροπία του Ευ Ζην.

Επίσης ανασύρει στην επιφάνεια και όλα τα προσωπικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με την ιδιαιτερότητα και διακριτικότητα του τόπου όπου ζούνε και μεγαλώνουν, τα κοινωνικά και προσωπικά προβλήματα που προκύπτουν. Μαθαίνουν να εκφράζουν αυτά τα προβλήματα αλλά και τις αγωνίες τους και να τις καταπολεμούν.

Όσο για μας τους μεγάλους μπορούμε να ξαναγεννηθούμε μέσα από των εικαστικό λόγο των παιδιών και να επανασυνδεθούμε με την παιδικότητα μας και όλα αυτά που ξεχάσαμε μέσα στην τύρφη της ζωής. Ξαναγεννιόμαστε μέσα από το άδολο βλέμμα των παιδιών που αποτυπώνεται στα έργα τους. Μέσα από τα έργα τους τα παιδιά μας βοηθούν να κατανοήσουμε την ψυχή μας , αυτή που χάσαμε στην πορεία του χρόνου και να αναρωτηθούμε «θα την ξαναβρούμε σκάβοντας και μελετώντας την τέχνη των απογόνων μας;».

Γι' αυτό καλούμαστε να πρεσβεύουμε ότι έχει σχέση με τον πολιτισμό και τις τέχνες, απαράβατος ιερός θα λέγαμε κανόνας, είναι η μη παρέμβαση των μεγάλων στην έκφραση των παιδιών η οποία πρέπει να αναβλύζει πηγαία από το δικό του βάθος, από τη δική του φαντασία, από την δική του πρωτοβουλία.

Με βάση τα παραπάνω η Ακαδημία Παιδικής Τέχνης και το Μουσείο Παιδικής Τέχνης προσφέρουν μια ποικιλία από εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες για παιδιά αλλά και για ενήλικους με σκοπό τον εικαστικό εγγραμματισμό αλλά και την ηθική και ψυχική ικανοποίηση.

 

Οι σκοποί μας

Αναλυτικά οι σκοποί μας, με βάση το καταστατικό μας είναι οι εξής:

    Η ενεργός συμμετοχή της Ακαδημίας και του Μουσείου Παιδικής Τέχνης στη δημόσια ζωή για την ανάπτυξη, προαγωγή και ανύψωση του πνευματικού, μορφωτικού, καλλιτεχνικού, πολιτιστικού, κοινωνικού και ανθρωπιστικού επιπέδου των παιδιών των πόλεων με τις οποίες συνεργάζεται, όπως η παροχή και εκτέλεση πολιτισμικών κοινωφελειών και καλλιτεχνικών έργων και ιδιαίτερα έργων εμπνευσμένων και κατασκευασμένων από παιδιά.

    Η συνένωση των ανθρώπων που ασχολούνται με τις Καλές Τέχνες και τα γράμματα και ιδιαίτερα με παιδικά έργα Εικαστικών και Διακοσμητικών Τεχνών, όπως η διάσωση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς ως πηγή έμπνευσης της νεολαίας.

    Η μελέτη της Ιστορίας, της Αρχαιολογίας της Τέχνης και της Παράδοσης της Ελλάδος και η σύνταξη και δημοσίευση ανάλογων εργασιών εκλαϊκευτικού αλλά και επιστημονικού χαρακτήρα που θα βοηθήσει τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τις πηγές αυτής της γνώσης και να εμπνευστούν.

    Η προστασία του φυσικού, παραδοσιακού, ιστορικού και αρχαιολογικού περιβάλλοντος της χώρας μας με την προσπάθεια και τον ζήλο των παιδιών.

    Με την οργάνωση και πραγματοποίηση εκθέσεων, με συνεργασίες τόσο σε πανελλήνιο όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, ώστε τα έργα των παιδιών να γίνουν αντικείμενο έρευνας και μελέτης κοινωνιολόγων και συναφών επιστημόνων με σκοπό την εντόπιση των κοινωνικών προβλημάτων, πολιτιστικών καταβολών αλλά και μελλοντικών τάσεων της Τέχνης. Τα αποτελέσματα των μελετών αυτών θα αποτελέσουν αντικείμενο σεμιναρίων και εκδόσεων.

 

Διαγωνισμοί παιδικής τέχνης

Μέσω του Μουσείου και της Ακαδημίας Παιδικής Τέχνης  η οποία είναι αποδέκτης του ΥΠ. Πολιτισμού, έχουν θεσμοθετηθεί δύο Παγκόσμιοι Διαγωνισμοί  για την παιδική τέχνη:

Η Biennale  παιδικής ζωγραφικής και ο διπλός διαγωνισμός Γέφυρες Αγάπης κατασκευή κούκλας  και συγγραφή παραμυθιού.

Στους διαγωνισμούς αυτούς συμμετέχουν πάνω από 156 χώρες.

 Η μεγάλη συμμετοχή  σε όλους τους διαγωνισμούς μας έχει σαν αποτέλεσμα να  έχει η Ακαδημία στην κατοχή της, περίπου 20.000 επιλεγμένα έργα  απίστευτης ομορφιάς και υψηλής τεχνικής από όλο σχεδόν τον κόσμο τα οποία δυστυχώς αφενός αποθηκεύονται σε ακατάλληλους χώρους αφετέρου δεν μπορούν να εκτεθούν καθώς δεν υπάρχει η κατάλληλη κτιριακή υποδομή στου χώρο του Μουσείου ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ.

Πέρα όμως από τη διοργάνωση των παραπάνω διαγωνισμών η Ακαδημία Παιδικής τέχνης  συμμετέχει με έργα μαθητών του Μουσείου και της Ακαδημίας  εκπροσωπώντας της χώρα μας  σε μεγάλους παγκόσμιους  και διεθνείς  διαγωνισμούς έχοντας κατακτήσει πολλές διακρίσεις  στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Μερικές από τις οποίες είναι οι εξής:

  • Ελλάδα   4 χρυσά και 3 αργυρά μετάλλια σε πανελλήνιους Μαθητικούς διαγωνισμούς
  • Ιαπωνία Κανακάουα  5 Παγκόσμια χρυσά μετάλλια 3 αργυρά
  • Ρωσία Μόσχα   1 χρυσό .Διεθνές Βραβείο από την  Παιδική Ακαδημία
  • Γερμανία Βερολίνο  3 άριστες συμμετοχές,  παγκόσμιος Διαγωνισμός Παιδικού Μουσείου Βερολίνου
  • Σερβία Βελιγράδι  7 βραβεία   άριστης συμμετοχής Διαγωνισμός  από το ίδρυμα Τέσλα
  • Τσεχία Πράγα (2010): παγκόσμια άριστη συμμετοχή  Βραβείο LEDICE
  • Ιράν Τεχεράνη (2011): 8 βραβεία  άριστης συμμετοχής Παιδικό μουσείο Τεχεράνης
  • Αζερμπαϊτζάν (2011): Ά Βραβείο σε διαγωνισμό παιδικής ζωγραφικής
  • Ιαπωνία Ναρίτα (2014): Α’ βραβείο σε διαγωνισμό παιδικής ζωγραφικής
  • Κίνα Τσιεν Τσίν (2013): Χρυσό και αργυρό βραβείο από το Υπουργείο Πολιτισμού της Κίνας
  •  Συμμετοχή στην παιδική Biennale Κανακάουα Ιαπωνία (2015): Α βραβείο

 

Σύντομο βιογραφικό της ιδρύτριας της Ακαδημίας και του Μουσείου Παιδικής Τέχνης

Η Λίτα Μαυρογένη γεννήθηκε στην Ξάνθη, από γονείς που  η καταγωγή τους ήταν από τον Πόντο, ο  πατέρας της από την Σαμψούντα και η μητέρα της από την Πάφρα. 

Από παιδί είχε  ταλέντο  στη  ζωγραφικής  και σε ηλικία  14 ετών βραβεύτηκε με το βραβείο Παπαδιαμάντη για την εικονογράφηση της, στο διήγημα του, "Η σταχομαζόχτρα".

Ζωγράφιζε ερασιτεχνικά  ως αυτοδίδακτη ζωγράφος αρκετά χρόνια, εξελίσσοντας τις γνώσεις της επάνω σε διάφορες τεχνικές, κάνει  ατομικές εκθέσεις και συμμετέχει σε πολλές  ομαδικές.

Το 1998 σταματά  την συμβατική ζωγραφική και κάνει μια μεγάλη στροφή στη συμβολική ζωγραφική όπου η φιλοσοφία και η πνευματικότητα θα επηρεάσουν  άμεσα τις θεματογραφίες που  επιλέγει.

Ηθικές μεταρσιώσεις,

Οι καβαλάρηδες του φωτός,

Ορφέας, Διόνυσος, Χριστός

Οι Άγγελοι της Αποκάλυψης

Το άγγιγμα

Μήτηρ Γαία   

 

Η ζωγραφική για την Λίτα είναι ένας διαρκώς ανατρεπόμενος  λόγος όπου η έκφραση του  εικαστικού λόγου πλάθει και σχηματοποιεί τις ιδέες και της έννοιες κάθε  εποχής και κάθε κοινωνίας, έτσι γράφουν την ιστορία και τον πολιτισμό τους οι λαοί και έτσι εξελίσσεται η ανθρωπότητα.

Με αυτό το δεδομένο οι θεματογραφίες της έχουν μια πορεία πολύ συγκεκριμένη όπου η τεχνική, το χρώμα και οι φόρμες, δημιουργούν γραφές αναζήτησης της συνείδησης εκεί όπου ο  Θείος σπινθήρας ανοίγει τον δρόμο εξέλιξης προς το φώς 

Κάνει πολλές εκθέσεις, στην Ελλάδα και  σε χώρες του  εξωτερικού όπως Ιταλία στην Πάντοβα και στην Βενετία., Γερμανία στο Βερολίνο, Αυστρία στο ΄Ιμστμπουρκ, Ρωσία στη Μόσχα, Τουρκία στη Σμύρνη και στην  Άγκυρα

Το 1991 κατά την διάρκεια της διαμονής της, για εκθέσεις, στην Ιταλία  στις πόλεις Πάτοβα και  Βενετία γνωρίζει τον μεγάλο ιταλό  γλύπτη  Angelo  Rinaldi  ειδικό πάνω στη γλυπτική γυαλιού, ο οποίος όταν είδε την δουλειά της με θέμα οι καβαλάρηδες του φωτός θάμασε την ιδιαίτερη  γραμμή στην κίνηση και την  ανατομία στον άνθρωπο και στο άλογο. Δίπλα σε αυτό τον δάσκαλο η Λίτα Μαυρογένη παρακολούθησε τη κοσμοθεωρία για την ανατομία του ανθρωπίνου σώματος του Leonardo Da Vinci.

Το 1993 περνάει ως κατ’ εξαίρεση ταλέντο στη σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και παρακολουθεί δύο χρόνια μαθήματα με δάσκαλο τον Νίκο Κενσαλή.

Την περίοδο αυτή γίνεται μέλος στο Ελληνικό Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και παράλληλα αναγνωρίζεται ως επαγγελματίας καλλιτέχνης από την aiap της UNESCO.

Το 2004 μαζί με άλλους  Έλληνες καλλιτέχνες ιδρύουν το σύλλογο διαφύλαξης και διαχειρίσεις των πνευματικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών  ο οποίος εντάσσεται στον οργανισμό της UNESCO για την διαφύλαξη της παγκόσμιας κληρονομιάς

Το 2000 την βραβεύει η Ένωση Ελλήνων λογοτεχνών για την μεγάλη προσφορά της, στον πολιτισμό και στην καλλιτεχνική  εκπαίδευση των νέων.

Από το 1998 είναι διορισμένη εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού στη μεγάλη αυτοδιοίκηση της Θράκης και ανατολικής Μακεδονίας, σε θέματα  πλαστικών και εικαστικών τεχνών.

Το 2010 βραβεύεται από την Νομαρχία της Ξάνθης  για την πλούσια  καλλιτεχνική  δράση της σε παγκόσμιο επίπεδο για την πρωτοπορία της  σε ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα διδασκαλίας της τέχνης  και την ίδρυση του Παιδικού Μουσείου OIKUMENI  στην Ξάνθη, Το Μουσείο είναι αναγνωρισμένο από το ΥΠ. Πολιτισμού

Από το 1998 ξεκίνησε να διδάσκει σε παιδιά με  έναν δικό της ξεχωριστό τρόπο όπου χρησιμοποιεί τα γεωμετρικά σχήματα και τις γραμμές

Μελετά αρχαίους έλληνες φιλοσόφους δίνοντας έμφαση  στον Πλάτωνα και περισσότερο στο βιβλίο του, Φίλοιβος  παράλληλα ασχολείται πολύ με την αφηρημένη τέχνη μέσα από  τα βιβλία του Κανιτίσκυ  για το Πνευματικό στη Τέχνη και σημείο γραμμή,  αυτή η μελέτη  την οδηγεί να εφαρμόσει μια πρωτοποριακή διδασκαλία της Παιδικής Τέχνης στους μαθητές της, οι οποίοι μέχρι σήμερα απέσπασαν αξιόλογες Πανελλήνιες και Παγκόσμιες διακρίσεις.

Ελλάδα: 4 χρυσά και 3 αργυρά μετάλλια σε πανελλήνιους Μαθητικούς διαγωνισμούς

Ιαπωνία /Κανακάουα: 5 Παγκόσμια χρυσά μετάλλια 3 αργυρά

Ρωσία /Μόσχα:  1 χρυσό .Διεθνές Βραβείο από την  Παιδική Ακαδημία

Γερμανία /Βερολίνο: 3 άριστες συμμετοχές,  παγκόσμιος Διαγωνισμός παιδικό Μουσείο Βερολίνου

Σερβία /Βελιγράδι: 7 βραβεία   άριστης συμμετοχής Διαγωνισμός  από το ίδρυμα Τέσλα

Τσεχία /Πράγα : παγκόσμια άριστη συμμετοχή  Βραβείο LEDICE

Ιράν /Τεχεράνη: 8 βραβεία  άριστης συμμετοχής Παιδικό μουσείο Τεχεράνης

Το 2010 στη Κίνα /Παγκόσμιος Διαγωνισμός Τσιεν Τσίν: Το  μεγάλο χρυσό βραβείο και αργυρό μετάλλιο από το Υπουργείο Πολιτισμού της Κίνας

To 1995 κατόπιν προσκλήσεως του Υπουργείου Πολιτισμού της Ρωσίας συνεργάζεται με την Παιδική Ακαδημία της Μόσχας επάνω στην καλλιτεχνική παιδεία δίνοντας σειρά διαλέξεων για τον Πλάτωνα και την τέχνη, για την γεωμετρία και για τον αρχετυπικό συμβολισμό του Πυθαγόρα ως μέσον διδασκαλίας της παιδικής Τέχνης.

Το 1996 προσκεκλημένη  από  Παιδικό Μουσείο του  Βερολίνου κάνει σειρά διαλέξεων με θέμα η γεωμετρία στην παιδική τέχνη .

Όλο αυτό τον πλούτο η Λίτα Μαυρογένη τον  καταθέτει στην γενέτειρα της  την Ξάνθη και ιδρύει το 2000  την Ακαδημία Παιδικής Τέχνης μέσα από την οποία   θεσμοθετούνται δύο Παγκόσμιοι Διαγωνισμοί  για την παιδική τέχνη, η Biennale  παιδικής ζωγραφικής και ο διπλός διαγωνισμός ΓΕΦΥΡΕΣ ΑΓΑΠΗΣ  κατασκευή κούκλας  και συγγραφή παραμυθιού.

Στους διαγωνισμούς αυτούς συμμετέχουν συνολικά περισσότερες από 160 χώρες.

Η μεγάλη αυτή συμμετοχή είχε σαν αποτέλεσμα να  έχει η Ακαδημία παιδικής Τέχνης στην κατοχή της, περίπου 20.000 επιλεγμένα έργα  απίστευτης ομορφιάς και υψηλής τεχνικής από όλο σχεδόν τον κόσμο.

Το 2006 παραχωρείτε  από το Δήμο Βιστωνίδας το εγκαταλειμμένο Δημοτικό σχολείο της Συδινής  το οποίο με πολλές δυσκολίες η Λίτα Μαυρογένη αγωνίζεται και ανακαινίζει, περισσότερο όμως για  να μπορέσει να διαφυλάξει αυτό τον σπάνιο πλούτο  της παγκόσμιας παιδικής τέχνης που σαν συλλογή ανήκει σε όλο των κόσμο.

Σε αυτό το  ανακαινισμένο χώρο στεγάζεται σήμερα  η Ακαδημία Παιδικής Τέχνης και το παιδικό Μουσείο ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ.

Στις αίθουσες του Μουσείου υλοποιούνται περίπου 20 πρωτοποριακά  εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία. Οι θεωρίες και οι τεχνικές προέρχονται σε ένα μεγάλο μέρος από τις συνεργασίες με άλλες χώρες.

Το 2010 δέχεται πρόσκληση συνεργασίας από την ζωγράφο Carmen Dodrıges με θέμα Ελληνικός και Περουβιανός Πολιτισμός. Δουλεύουν από κοινού εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ξάνθη στο Παιδικού Μουσείο.

Της γίνεται πρόσκληση από το υπουργείο πολιτισμού του Περού μέσο της Ελληνικής Πρεσβείας στη Λίμα προκειμένου να ιδρύσει το πρώτο παιδικό Μουσείο  στη λατινική Αμερική.

Τον Οκτώβριο του 2010 η Λίτα Μαυρογένη στη Λίμα επισκέπτεται πολλά σχολεία και διδάσκει σε 800 παιδιά την Ελληνική φιλοσοφία του Πλάτωνα και του Πυθαγόρα μέσα από την εικαστική δημιουργία. Ολα τα έργα παρουσιάστηκαν σε μια έκθεση που αποτέλεσαν την βάση για την δημιουργία του παιδικού Μουσείου στη Λίμα. Στο πανεπιστήμιο των Ινκας κάνει σειρά διαλέξεων και βραβεύετε με το χρυσό μετάλλιο για την προσφορά της στην τέχνη.

Είναι μέλος στο κέντρο Ψυχολογία και Τέχνη και στην Ελληνική ένωση ARTTHERAPIST

Τον Σεπτέμβριο του 2015  παίρνει μέρος στο 1o Διεθνές Συμπόσιο Θεραπειών μέσω Τέχνης, στα πλαίσια της 5η Biennale 2015 στη Θεσσαλονίκη,  που διοργανώνει το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (23.06-30.09.2015). Το θέμα της διάλεξης της ήταν : Η εξέλιξη της προσωπικότητας του παιδιού μέσα από την Τέχνη.