Ιστορικό και Σκοποί της Ακαδημίας-Μουσείου Παιδικής Τέχνης "Οικουμένη"
Η μεγάλη αξία της Οικουμενικότητας
Ο πλούτος της ελληνικής γλώσσας μας δίνει απλά να καταλάβουμε το καθετί με την σωστή του ερμηνεία.
Η λέξει ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ είναι μια λέξη που περιλαμβάνει τον χώρο του πλανήτη Γη αλλά και όλο το σύμπαν που την αγκαλιάζει.
Αυτή η έννοια της λέξης προσδιορίζει όλα τα διαφορετικά πράγματα που ζουν στον πλανήτη μας και βεβαία αποτελούν τον σεβασμό ακριβώς γιατί το ένα δεν μοιάζει με το άλλο, αυτός είναι ο πλούτος της διαφορετικότητας πρέπει λοιπόν να υπάρχει ένας μεγάλος σεβασμός για την διαφύλαξη της ειρήνης και της αρμονίας στον πλανήτη. Η παγκοσμιοποίηση απεναντίας είναι ένα σύστημα που καταστρέφει την οικουμενικότητα, αφού σκοπός της είναι λόγω των μεγάλων συμφερόντων να ισοπεδώσει την διαφορετικότητα των λαών, οι οποίοι ζουν σε διαφορετικά μήκη και πλάτη του πλανήτη με την δική τους μοναδική παράδοση και πολιτισμό.
Η τέχνη πέρα από το αισθητικό της κομμάτι αποτελεί την μυστικιστική γλώσσα των λαών, μέσα από την τέχνη οι λαοί έγραψαν στους αιώνες την δική σου ιδιαίτερη ιστορία, τους αγώνες για την επιβίωση την αγάπη και τον σεβασμό τους στην φύση στον ουρανό στα αστέρια στον ήλιο, καταγράφουν τις μάχες για την διάσωση της πατρίδας της φυλής αλλά και την λατρεία τους στους άρχοντες τον φόβο και τον σεβασμό προς το Θείο.
Βασική προϋπόθεση για την διαφύλαξη της τέχνης είναι, να ασχοληθούμε σοβαρά με την διδασκαλία της ειδικά στα παιδιά των 5-15 ετών.
Μέσα από τις γνώσεις και τις πληροφορίες που θα πάρουμε από τον πλούτο των μεγάλων πολιτισμών του κόσμου μπορούμε να αν τρέψουμε την παγκοσμιοποίηση που διαφθείρει και αλλοτριώνει συστηματικά τις ψυχές των ανθρώπων.
Η Ακαδημία Παιδικής Τέχνης και το μουσείο ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ συνεργάζεται με πάρα πολλές χώρες όπου μέσα από την Ιστορία της τέχνης δουλεύουνε με στοιχεία και εικόνες από την παγκόσμια παράδοση και κληρονομία.
Έτσι θα μπορέσουμε να αξιολογήσουμε την αξία και την διαφύλαξη αυτών των πολιτισμών.
Σύντομο Ιστορικό Μουσείου Παιδικής Τέχνης «Οικουμένη»
Η Ακαδημία Παιδικής Τέχνης δραστηριοποιείται από το 2000 και τον Μάιο του 2008 δημιούργησε το Μουσείο Παιδικής Τέχνης “Οικουμένη”. Μέσα σε αυτά τα χρόνια λειτουργίας του το μουσείου έχει να επιδείξει ένα πλήθος εκπαιδευτικών προγραμμάτων και εκδηλώσεων σχετιζόμενων με την παιδική τέχνη και πώς αυτή εκφράζεται αλλά και δημιουργείται από παιδιά.
Κύρια βαρύτητα δίνουμε στη διάδοση της παιδικής ζωγραφικής και στο να δημιουργηθούν κίνητρα, ώστε όλο και περισσότερα παιδιά να γνωρίσουν τη δυνατότητα έκφρασης του εσωτερικού και εξωτερικού τους κόσμου μέσω της εικαστικής τέχνης.
Οι τέχνες είναι τα κλειδιά που ξεκλειδώνουν τις πηγές ενέργειας που μας οδηγούν στο κέντρο του εαυτού μας, τον πυρήνα της ύπαρξής μας, εκεί που βρίσκεται η πραγματική δύναμή μας. Μέσα σε αυτό το βάθος βρίσκονται όλες εκείνες οι δημιουργικές δυνάμεις που μας καθιστούν καθ’ εικόνα και ομοίωση με τον Δημιουργό. Η τέχνη είναι η έκφραση του εσωτερικού μας κόσμου, της ψυχής μας. Εκφράζει συναισθήματα, σκέψεις, επιθυμίες, όνειρα! Ένα υγιές ΕΓΩ, είναι αυτό που εκφράζεται, επικοινωνεί με το περιβάλλον του, συμμετέχει στις αποφάσεις που αφορούν τη ζωή του, διεκδικεί. Η ενασχόληση με την τέχνη βοηθάει τα παιδιά να εκφράσουνε με δύναμη και να αναπτύξουνε την ατομικότητά τους.
Έτσι τα παιδιά πλουτίζονται από την εσωτερική παρακαταθήκη, που υπάρχει στις αιώνιες αξίες, που έχει την γνώση του καλού και του κακού και τη διάκριση μεταξύ τους και αποκτούν τα εφόδια για να σταθούν στο ύψος της ανθρώπινης φύσης σε μια εποχή όπου αυτή τορπιλίζεται ανελέητα από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και από την εν γένει επικρατούσα νοοτροπία του Ευ Ζην.
Επίσης ανασύρει στην επιφάνεια και όλα τα προσωπικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με την ιδιαιτερότητα και διακριτικότητα του τόπου όπου ζούνε και μεγαλώνουν, τα κοινωνικά και προσωπικά προβλήματα που προκύπτουν. Μαθαίνουν να εκφράζουν αυτά τα προβλήματα αλλά και τις αγωνίες τους και να τις καταπολεμούν.
Όσο για μας τους μεγάλους μπορούμε να ξαναγεννηθούμε μέσα από των εικαστικό λόγο των παιδιών και να επανασυνδεθούμε με την παιδικότητα μας και όλα αυτά που ξεχάσαμε μέσα στην τύρφη της ζωής. Ξαναγεννιόμαστε μέσα από το άδολο βλέμμα των παιδιών που αποτυπώνεται στα έργα τους. Μέσα από τα έργα τους τα παιδιά μας βοηθούν να κατανοήσουμε την ψυχή μας , αυτή που χάσαμε στην πορεία του χρόνου και να αναρωτηθούμε «θα την ξαναβρούμε σκάβοντας και μελετώντας την τέχνη των απογόνων μας;».
Γι’ αυτό καλούμαστε να πρεσβεύουμε ότι έχει σχέση με τον πολιτισμό και τις τέχνες, απαράβατος ιερός θα λέγαμε κανόνας, είναι η μη παρέμβαση των μεγάλων στην έκφραση των παιδιών η οποία πρέπει να αναβλύζει πηγαία από το δικό του βάθος, από τη δική του φαντασία, από την δική του πρωτοβουλία.
Με βάση τα παραπάνω η Ακαδημία Παιδικής Τέχνης και το Μουσείο Παιδικής Τέχνης προσφέρουν μια ποικιλία από εκπαιδευτικά προγράμματα και δραστηριότητες για παιδιά αλλά και για ενήλικες με σκοπό τον εικαστικό εγγραμματισμό αλλά και την ηθική και ψυχική ικανοποίηση.
Οι σκοποί μας
Αναλυτικά οι σκοποί μας, με βάση το καταστατικό μας είναι οι εξής:
Η ενεργός συμμετοχή της Ακαδημίας και του Μουσείου Παιδικής Τέχνης στη δημόσια ζωή για την ανάπτυξη, προαγωγή και ανύψωση του πνευματικού, μορφωτικού, καλλιτεχνικού, πολιτιστικού, κοινωνικού και ανθρωπιστικού επιπέδου των παιδιών των πόλεων με τις οποίες συνεργάζεται, όπως η παροχή και εκτέλεση πολιτισμικών κοινωφελειών και καλλιτεχνικών έργων και ιδιαίτερα έργων εμπνευσμένων και κατασκευασμένων από παιδιά.
Η συνένωση των ανθρώπων που ασχολούνται με τις Καλές Τέχνες και τα γράμματα και ιδιαίτερα με παιδικά έργα Εικαστικών και Διακοσμητικών Τεχνών, όπως η διάσωση της πολιτισμικής μας κληρονομιάς ως πηγή έμπνευσης της νεολαίας.
Η μελέτη της Ιστορίας, της Αρχαιολογίας της Τέχνης και της Παράδοσης της Ελλάδος και η σύνταξη και δημοσίευση ανάλογων εργασιών εκλαϊκευτικού αλλά και επιστημονικού χαρακτήρα που θα βοηθήσει τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με τις πηγές αυτής της γνώσης και να εμπνευστούν.
Η προστασία του φυσικού, παραδοσιακού, ιστορικού και αρχαιολογικού περιβάλλοντος της χώρας μας με την προσπάθεια και τον ζήλο των παιδιών.
Με την οργάνωση και πραγματοποίηση εκθέσεων, με συνεργασίες τόσο σε πανελλήνιο όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, ώστε τα έργα των παιδιών να γίνουν αντικείμενο έρευνας και μελέτης κοινωνιολόγων και συναφών επιστημόνων με σκοπό την εντόπιση των κοινωνικών προβλημάτων, πολιτιστικών καταβολών αλλά και μελλοντικών τάσεων της Τέχνης. Τα αποτελέσματα των μελετών αυτών θα αποτελέσουν αντικείμενο σεμιναρίων και εκδόσεων.
Διαγωνισμοί παιδικής τέχνης
Μέσω του Μουσείου και της Ακαδημίας Παιδικής Τέχνης η οποία είναι αποδέκτης του ΥΠ. Πολιτισμού, έχουν θεσμοθετηθεί δύο Παγκόσμιοι Διαγωνισμοί για την παιδική τέχνη:
Η Biennale παιδικής ζωγραφικής και ο διπλός διαγωνισμός Γέφυρες Αγάπης κατασκευή κούκλας και συγγραφή παραμυθιού.
Στους διαγωνισμούς αυτούς συμμετέχουν πάνω από 156 χώρες.
Η μεγάλη συμμετοχή σε όλους τους διαγωνισμούς μας έχει σαν αποτέλεσμα να έχει η Ακαδημία στην κατοχή της, περίπου 20.000 επιλεγμένα έργα απίστευτης ομορφιάς και υψηλής τεχνικής από όλο σχεδόν τον κόσμο τα οποία δυστυχώς αφενός αποθηκεύονται σε ακατάλληλους χώρους αφετέρου δεν μπορούν να εκτεθούν καθώς δεν υπάρχει η κατάλληλη κτιριακή υποδομή στου χώρο του Μουσείου ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ.
Πέρα όμως από τη διοργάνωση των παραπάνω διαγωνισμών η Ακαδημία Παιδικής τέχνης συμμετέχει με έργα μαθητών του Μουσείου και της Ακαδημίας εκπροσωπώντας της χώρα μας σε μεγάλους παγκόσμιους και διεθνείς διαγωνισμούς έχοντας κατακτήσει πολλές διακρίσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Μερικές από τις οποίες είναι οι εξής:
- Ελλάδα 4 χρυσά και 3 αργυρά μετάλλια σε πανελλήνιους Μαθητικούς διαγωνισμούς
- Ιαπωνία Κανακάουα 5 Παγκόσμια χρυσά μετάλλια 3 αργυρά
- Ρωσία Μόσχα 1 χρυσό .Διεθνές Βραβείο από την Παιδική Ακαδημία
- Γερμανία Βερολίνο 3 άριστες συμμετοχές, παγκόσμιος Διαγωνισμός Παιδικού Μουσείου Βερολίνου
- Σερβία Βελιγράδι 7 βραβεία άριστης συμμετοχής Διαγωνισμός από το ίδρυμα Τέσλα
- Τσεχία Πράγα (2010): παγκόσμια άριστη συμμετοχή Βραβείο LEDICE
- Ιράν Τεχεράνη (2011): 8 βραβεία άριστης συμμετοχής Παιδικό μουσείο Τεχεράνης
- Αζερμπαϊτζάν (2011): Ά Βραβείο σε διαγωνισμό παιδικής ζωγραφικής
- Ιαπωνία Ναρίτα (2014): Α’ βραβείο σε διαγωνισμό παιδικής ζωγραφικής
- Κίνα Τσιεν Τσίν (2013): Χρυσό και αργυρό βραβείο από το Υπουργείο Πολιτισμού της Κίνας
- Συμμετοχή στην παιδική Biennale Κανακάουα Ιαπωνία (2015): Α βραβείο
Λίτα Μαυρογένη
Ιδρύτρια της Ακαδημίας και του Μουσείου Παιδικής Τέχνης
Η Λίτα Μαυρογένη γεννήθηκε στην Ξάνθη, από γονείς που η καταγωγή τους ήταν από τον Πόντο, ο πατέρας της από την Σαμψούντα και η μητέρα της από την Πάφρα.
Από παιδί είχε ταλέντο στη ζωγραφικής και σε ηλικία 14 ετών βραβεύτηκε με το βραβείο Παπαδιαμάντη για την εικονογράφηση της, στο διήγημα του, “Η σταχομαζόχτρα”.
Ζωγράφιζε ερασιτεχνικά ως αυτοδίδακτη ζωγράφος αρκετά χρόνια, εξελίσσοντας τις γνώσεις της επάνω σε διάφορες τεχνικές, κάνει ατομικές εκθέσεις και συμμετέχει σε πολλές ομαδικές.
Το 1998 σταματά την συμβατική ζωγραφική και κάνει μια μεγάλη στροφή στη συμβολική ζωγραφική όπου η φιλοσοφία και η πνευματικότητα θα επηρεάσουν άμεσα τις θεματογραφίες που επιλέγει.
Ηθικές μεταρσιώσεις,
Οι καβαλάρηδες του φωτός,
Ορφέας, Διόνυσος, Χριστός
Οι Άγγελοι της Αποκάλυψης
Το άγγιγμα
Μήτηρ Γαία
περισσότερα
Η ζωγραφική για την Λίτα είναι ένας διαρκώς ανατρεπόμενος λόγος όπου η έκφραση του εικαστικού λόγου πλάθει και σχηματοποιεί τις ιδέες και της έννοιες κάθε εποχής και κάθε κοινωνίας, έτσι γράφουν την ιστορία και τον πολιτισμό τους οι λαοί και έτσι εξελίσσεται η ανθρωπότητα.
Με αυτό το δεδομένο οι θεματογραφίες της έχουν μια πορεία πολύ συγκεκριμένη όπου η τεχνική, το χρώμα και οι φόρμες, δημιουργούν γραφές αναζήτησης της συνείδησης εκεί όπου ο Θείος σπινθήρας ανοίγει τον δρόμο εξέλιξης προς το φώς
Κάνει πολλές εκθέσεις, στην Ελλάδα και σε χώρες του εξωτερικού όπως Ιταλία στην Πάντοβα και στην Βενετία., Γερμανία στο Βερολίνο, Αυστρία στο ΄Ιμστμπουρκ, Ρωσία στη Μόσχα, Τουρκία στη Σμύρνη και στην Άγκυρα
Το 1991 κατά την διάρκεια της διαμονής της, για εκθέσεις, στην Ιταλία στις πόλεις Πάτοβα και Βενετία γνωρίζει τον μεγάλο ιταλό γλύπτη Angelo Rinaldi ειδικό πάνω στη γλυπτική γυαλιού, ο οποίος όταν είδε την δουλειά της με θέμα οι καβαλάρηδες του φωτός θάμασε την ιδιαίτερη γραμμή στην κίνηση και την ανατομία στον άνθρωπο και στο άλογο. Δίπλα σε αυτό τον δάσκαλο η Λίτα Μαυρογένη παρακολούθησε τη κοσμοθεωρία για την ανατομία του ανθρωπίνου σώματος του Leonardo Da Vinci.
Το 1993 περνάει ως κατ’ εξαίρεση ταλέντο στη σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και παρακολουθεί δύο χρόνια μαθήματα με δάσκαλο τον Νίκο Κενσαλή.
Την περίοδο αυτή γίνεται μέλος στο Ελληνικό Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος και παράλληλα αναγνωρίζεται ως επαγγελματίας καλλιτέχνης από την aiap της UNESCO.
Το 2004 μαζί με άλλους Έλληνες καλλιτέχνες ιδρύουν το σύλλογο διαφύλαξης και διαχειρίσεις των πνευματικών δικαιωμάτων των καλλιτεχνών ο οποίος εντάσσεται στον οργανισμό της UNESCO για την διαφύλαξη της παγκόσμιας κληρονομιάς
Το 2000 την βραβεύει η Ένωση Ελλήνων λογοτεχνών για την μεγάλη προσφορά της, στον πολιτισμό και στην καλλιτεχνική εκπαίδευση των νέων.
Από το 1998 είναι διορισμένη εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού στη μεγάλη αυτοδιοίκηση της Θράκης και ανατολικής Μακεδονίας, σε θέματα πλαστικών και εικαστικών τεχνών.
Το 2010 βραβεύεται από την Νομαρχία της Ξάνθης για την πλούσια καλλιτεχνική δράση της σε παγκόσμιο επίπεδο για την πρωτοπορία της σε ένα νέο εκπαιδευτικό σύστημα διδασκαλίας της τέχνης και την ίδρυση του Παιδικού Μουσείου OIKUMENI στην Ξάνθη, Το Μουσείο είναι αναγνωρισμένο από το ΥΠ. Πολιτισμού
Από το 1998 ξεκίνησε να διδάσκει σε παιδιά με έναν δικό της ξεχωριστό τρόπο όπου χρησιμοποιεί τα γεωμετρικά σχήματα και τις γραμμές
Μελετά αρχαίους έλληνες φιλοσόφους δίνοντας έμφαση στον Πλάτωνα και περισσότερο στο βιβλίο του, Φίλοιβος παράλληλα ασχολείται πολύ με την αφηρημένη τέχνη μέσα από τα βιβλία του Κανιτίσκυ για το Πνευματικό στη Τέχνη και σημείο γραμμή, αυτή η μελέτη την οδηγεί να εφαρμόσει μια πρωτοποριακή διδασκαλία της Παιδικής Τέχνης στους μαθητές της, οι οποίοι μέχρι σήμερα απέσπασαν αξιόλογες Πανελλήνιες και Παγκόσμιες διακρίσεις.
Ελλάδα: 4 χρυσά και 3 αργυρά μετάλλια σε πανελλήνιους Μαθητικούς διαγωνισμούς
Ιαπωνία /Κανακάουα: 5 Παγκόσμια χρυσά μετάλλια 3 αργυρά
Ρωσία /Μόσχα: 1 χρυσό .Διεθνές Βραβείο από την Παιδική Ακαδημία
Γερμανία /Βερολίνο: 3 άριστες συμμετοχές, παγκόσμιος Διαγωνισμός παιδικό Μουσείο Βερολίνου
Σερβία /Βελιγράδι: 7 βραβεία άριστης συμμετοχής Διαγωνισμός από το ίδρυμα Τέσλα
Τσεχία /Πράγα : παγκόσμια άριστη συμμετοχή Βραβείο LEDICE
Ιράν /Τεχεράνη: 8 βραβεία άριστης συμμετοχής Παιδικό μουσείο Τεχεράνης
Το 2010 στη Κίνα /Παγκόσμιος Διαγωνισμός Τσιεν Τσίν: Το μεγάλο χρυσό βραβείο και αργυρό μετάλλιο από το Υπουργείο Πολιτισμού της Κίνας
To 1995 κατόπιν προσκλήσεως του Υπουργείου Πολιτισμού της Ρωσίας συνεργάζεται με την Παιδική Ακαδημία της Μόσχας επάνω στην καλλιτεχνική παιδεία δίνοντας σειρά διαλέξεων για τον Πλάτωνα και την τέχνη, για την γεωμετρία και για τον αρχετυπικό συμβολισμό του Πυθαγόρα ως μέσον διδασκαλίας της παιδικής Τέχνης.
Το 1996 προσκεκλημένη από Παιδικό Μουσείο του Βερολίνου κάνει σειρά διαλέξεων με θέμα η γεωμετρία στην παιδική τέχνη .
Όλο αυτό τον πλούτο η Λίτα Μαυρογένη τον καταθέτει στην γενέτειρα της την Ξάνθη και ιδρύει το 2000 την Ακαδημία Παιδικής Τέχνης μέσα από την οποία θεσμοθετούνται δύο Παγκόσμιοι Διαγωνισμοί για την παιδική τέχνη, η Biennale παιδικής ζωγραφικής και ο διπλός διαγωνισμός ΓΕΦΥΡΕΣ ΑΓΑΠΗΣ κατασκευή κούκλας και συγγραφή παραμυθιού.
Στους διαγωνισμούς αυτούς συμμετέχουν συνολικά περισσότερες από 160 χώρες.
Η μεγάλη αυτή συμμετοχή είχε σαν αποτέλεσμα να έχει η Ακαδημία παιδικής Τέχνης στην κατοχή της, περίπου 20.000 επιλεγμένα έργα απίστευτης ομορφιάς και υψηλής τεχνικής από όλο σχεδόν τον κόσμο.
Το 2006 παραχωρείτε από το Δήμο Βιστωνίδας το εγκαταλειμμένο Δημοτικό σχολείο της Συδινής το οποίο με πολλές δυσκολίες η Λίτα Μαυρογένη αγωνίζεται και ανακαινίζει, περισσότερο όμως για να μπορέσει να διαφυλάξει αυτό τον σπάνιο πλούτο της παγκόσμιας παιδικής τέχνης που σαν συλλογή ανήκει σε όλο των κόσμο.
Σε αυτό το ανακαινισμένο χώρο στεγάζεται σήμερα η Ακαδημία Παιδικής Τέχνης και το παιδικό Μουσείο ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ.
Στις αίθουσες του Μουσείου υλοποιούνται περίπου 20 πρωτοποριακά εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία. Οι θεωρίες και οι τεχνικές προέρχονται σε ένα μεγάλο μέρος από τις συνεργασίες με άλλες χώρες.
Το 2010 δέχεται πρόσκληση συνεργασίας από την ζωγράφο Carmen Dodrıges με θέμα Ελληνικός και Περουβιανός Πολιτισμός. Δουλεύουν από κοινού εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ξάνθη στο Παιδικού Μουσείο.
Της γίνεται πρόσκληση από το υπουργείο πολιτισμού του Περού μέσο της Ελληνικής Πρεσβείας στη Λίμα προκειμένου να ιδρύσει το πρώτο παιδικό Μουσείο στη λατινική Αμερική.
Τον Οκτώβριο του 2010 η Λίτα Μαυρογένη στη Λίμα επισκέπτεται πολλά σχολεία και διδάσκει σε 800 παιδιά την Ελληνική φιλοσοφία του Πλάτωνα και του Πυθαγόρα μέσα από την εικαστική δημιουργία. Όλα τα έργα παρουσιάστηκαν σε μια έκθεση που αποτέλεσαν την βάση για την δημιουργία του παιδικού Μουσείου στη Λίμα. Στο πανεπιστήμιο των Ινκας κάνει σειρά διαλέξεων και βραβεύετε με το χρυσό μετάλλιο για την προσφορά της στην τέχνη.
Είναι μέλος στο κέντρο Ψυχολογία και Τέχνη και στην Ελληνική ένωση ARTTHERAPIST
Τον Σεπτέμβριο του 2015 παίρνει μέρος στο 1o Διεθνές Συμπόσιο Θεραπειών μέσω Τέχνης, στα πλαίσια της 5η Biennale 2015 στη Θεσσαλονίκη, που διοργανώνει το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (23.06-30.09.2015). Το θέμα της διάλεξης της ήταν : Η εξέλιξη της προσωπικότητας του παιδιού μέσα από την Τέχνη.
Τον Φεβρουάριο του 2017 της γίνετε επίσημη πρόσκληση να από το Υπουργείο Πολιτισμού της Αιγύπτου να απονέμει τα βραβεία της 7ης Biennale σε παιδιά που βραβεύτηκαν στο Κάιρο και την Αλεξάνδρεια.
Κατά την διάρκεια της επίσκεψή της στην Αίγυπτο δίδαξε σε πολλά σχολεία και εργαστήρια εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ.
Η Λίτα Μαυρογένη με την διδασκαλεία της παιδικής τέχνης στήνει γέφυρες και ενώνει μεταξύ τους χώρες που έχουν μεγάλη παράδοση στον πολιτισμό !!
Με αυτό το όραμα ένωσε τον Αρχαίο Ελληνικό πολιτισμό και τον σύγχρονο Ελληνικό πολιτισμό με τον πολιτισμό των ΙΝΚΑΣ και με τον Πολιτισμό των Αιγυπτίων.
Σήμερα σ τη Λίμα του Περού, η κ. Καρμεν Ροντρικες, πρόεδρος του Παιδικού Μουσείου Χοσσε Ντάβηλα, συνεχίζει με πολύ αγάπη το έργο της Λίτας Μαυρογένη σε όλη την Λατινική Αμερική όπου διδάσκονται πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ.
Από το 2017 Η Αίγυπτος είναι ένας νέος δημιουργικός προορισμός στην ήπειρο της Αφρικής όπου καλλιεργείτε το πνεύμα της ειρήνης ανάμεσα στου λαούς μέσα από την παιδική τέχνη .
Γίνονται αξιόλογες συνεργασίες ανάμεσα στον Ελληνικό και Αιγυπτιακό πολιτισμό αλλά και κοινές διδασκαλίες με καλλιτέχνες εκπαιδευτικούς πολλών χωρών .
Συνεργάτες της ΑΚΑΔΗΜΙΑΣ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ
Επιμελητές εκθέσεων και Εκπαιδευτικών προγραμμάτων
Dr. Ιωάννα Παπαδοπούλου , Ναύπλιο
Μόνιμη Επίκουρος Καθηγήτρια Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, Σχολή Καλών Τεχνών Παν/μίου Πελοποννήσου
Έλενα Τονικίδη, Σύρος
Εικαστικός – ΑΡΤ therapist
Λίτα Μαυρογένη , Ξάνθη
Ζωγράφος, Γλύπτρια, Καλλιτέχνης, Εκπαιδευτικός
Dr.Αριστονίκη Θεοδωσίου, Κύπρος
Παιδοψυχολόγος , Dr. Εξελικτικής-Σχολικής ψυχολογίας ART Therapist
Μανταλένα Μπόσνιακ Μελισσουργάκη, Ηράκλειο Κρήτης
Καλλιτέχνης εκπαιδευτικός, Γραφίστρια και εικαστικός,
Τάκης Μπαρδάκος, Αθήνα
Σκηνοθέτης
Γεώργος Τσουλουχάς, Ξάνθη
Dr. Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Υπολογιστών Δ.Π.Θ.
Υπεύθυνοι outdoor education, οικολογικών και περιβαλλοντικών προγραμμάτων
Dr. Χρυσούλα Παπαχαραλάμπου ,Ρότερνταμ -Ολλανδία
Εκτελεστική Διευθύντρια του Erasmus Research Institute of Management, Erasmus University Rotterdam Γεωλόγος, με εξειδίκευση στην Ολοκληρωμένη Διαχείριση Υδατικών Πόρων
Αναστάσιος Αναστασιάδης, Ξάνθη
Ερευνητής και Ξεναγός Ελληνικής Φύσης. Εκπαιδευτής περιβαλλοντικής Παιδείας
Μπάμπης Γκιριτζιώτης , Θεσσαλονίκη
Φωτογράφος φυσικών φαινομένων του Πλανήτη.
Συνεργάτες του εξωτερικού
Carmen Rodrikes Λίμα Περού
Εικαστικός, Διευθύντρια του Museo de Arte Infantile Jose C.Davila Pessagno
Μαρίνα Κόρακα Λίμα Περού
Αρχιτέκτονας εκπρόσωπος της Ακαδημίας Παιδικής Τέχνης στην Λατινική Αμερική
Συνεργάτης στην Αίγυπτο
Saly Hayia, Κάιρο – Αίγυπτος
Εικαστικός, Καλλιτέχνης εκπαιδευτικός
Συνεργάτης στη Βουλγαρία
Dr. Nadezhda Savova, Σόφια-Βουλγαρία
Κοινωνιολόγος, ερευνήτρια για τον πολιτισμό του ψωμιού
Καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο της Σόφιας Βουλγαρίας
Βιογραφικά μελών μας και επιστημονικών συνεργατών μας
Έλενα Τονικίδη
Η Ελενα Τονικίδη σπούδασε Καλές Τέχνες και ερευνητικές προσεγγίσεις στην Ψυχολογία στη Γερμανία και από το 2006 ζει στη Σύρο και εργάζεται ως εικαστικός στη Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Σύρο. Είναι ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος της Επ. Εταιρείας «Ψυχολογία – Τέχνη».
Δραστηριοποιείται με projects στον τομέα συνάντησης της «ψυχολογίας και της τέχνης» «art-therapy» και στην προβολή της εικαστικής δημιουργικότητας των ατόμων με ψυχική διαταραχή. Δημοσίευσε και συμμετείχε σε διεπιστημονικά συνέδρια, είναι μέλος της AATΑ (American Association Art therapy) και γραμματέας της ΕΕΘ (Ελληνες Εικαστικοί Θεραπευτές ) και του ΣΚΕΤΒΕ (Σύλλογος Καλλιτεχνών Εικαστικών Τεχνών Βορείου Ελλάδος).
Επικοινωνία : elena.tonikidi.arttherapy@gmail.com
Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου
Η Αριστονίκη Θεοδοσίου-Τρυφωνίδου σπούδασε αυτό που αγαπούσε και ονειρευόταν: Ψυχολογία στο ΑΠΘ με υποτροφία από το ΙΚΥΚ. Έχει 4 μεταπτυχιακές ειδικεύσεις: στη Συμβουλευτική ψυχολογία, στη Σχολική- Εξελικτική ψυχολογία, στη Διοίκηση Εκπαιδευτικών μονάδων, στην Εικαστική Θεραπεία. Έχει εξειδικευτεί στη χορήγηση μαθησιακών και ψυχοδιαγνωστικών τεστ, στη Συστημική θεραπεία ζευγαριών, στην Γνωστική-Αναλυτική ψυχοθεραπεία, στην θεραπευτική αντιμετώπιση κακοποιημένων παιδιών κ.α Την ενδιαφέρουν ερευνητικά: Η προ-εφηβεία ως αναπτυξιακή περίοδος στα κορίτσια, η δόμηση των Προσωπικών ταυτοτήτων, η μάθηση, η ψυχολογία των επενδυτών, το θεραπευτικό παραμύθι. Είναι συγγραφέας 7 βιβλίων και 5 θεραπευτικών παραμυθιών. Έχει διδάξει σε διάφορα κολλέγια και πανεπιστήμια στην Ελλάδα. Έχει συνεργαστεί με δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς. Στον ελεύθερο της χρόνο ψάχνει τι άλλο να μάθει.. διαβάζοντας. Είναι πιστοποιημένη ψυχολόγος σε εκπαιδευτική και κλινική πρακτική στο Europsy. Πιστεύει στην ανθρώπινη θέληση και στο Θεό. Είναι παντρεμένη και μητέρα 2 παιδιών.
Στοιχεία Επικοινωνίας
Email: aristonikit@yahoo.gr
Λίτα Μαυρογένη
Γεννήθηκε στην Ξάνθη
Είχε διδάσκαλο τον Νίκο Κενσανλή στην ΑΣΚΤ
Ευαισθητοποιημένη στην Παιδική Τέχνη διδάσκει σε παιδιά και παράλληλα κάνει έρευνα στην παιδική Τέχνη
Το 1996 προσκεκλημένη από Παιδικό Μουσείο του Βερολίνου κάνει σειρά διαλέξεων με θέμα η γεωμετρία και το αρχέτυπο στην παιδική τέχνη.
Το 2001-2007 κάνει σειρά διαλέξεων στη σχολή καλών τεχνών της Σμύρνης.
Το 1995 και 2003, Παρακολούθησε εκπαιδευτικά σεμινάρια καλλιτεχνικής παιδείας και art therapy στην Μόσχα και στο Βερολίνο.
Το 2000 ιδρύει μαζί με δασκάλους και καλλιτέχνες την Ακαδημία Παιδικής Τέχνης Εγκαινιάζουν και θεσμοθετούν τον παγκόσμιο διαγωνισμό παιδικής Biennale όπου συμμετείχαν 156 χώρες. Μετά από 6 χρόνια ιδρύει το Παιδικό Μουσείο ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ, από την μεγάλη συλλογή της Biennale www.oikoumeni,gr.
Εμψυχώνει και πραγματοποιεί πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα στο χώρο του Μουσείου ΟΙΚΟΥΜΕΝΗ.
Το 2004-2006-2007 στην Σαμοθράκη, συμμετείχε σε διεθνή Συμπόσια Καλλιτεχνικής Παιδείας που διοργάνωσε το Παιδαγωγικό τμήμα των εικαστικών του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης και η Ακαδημία του Μονάχου.
Δουλεύει πολύ με παιδιά με ειδικές ανάγκες ως καλλιτέχνης Art therapist.
Τον Σεπτέμβριο του 2010 προσκεκλημένη από το Δήμαρχο της πόλης Pachacamas του PERU και σε συνεργασία με το ΥΠΕΞ και την Ελληνική πρεσβεία στη Λίμα, της γίνεται πρόσκληση για να ιδρύσει το πρώτο παιδικού Μουσείου στην Λατινική Αμερική στην χώρα των Ίνκας του Περού.
Το Οκτώβρη του 2010 επισκέπτεται τη Λίμα και διδάσκει, σε 1.500 παιδιά σε 12 σχολεία, ιδρύει και εγκαινιάζει εκεί το πρώτο Παιδικό Μουσείο στην Κεντρική και Νότια Αμερική.
Ως σημαντικό πολιτιστικό γεγονός το 2010 το αναφέρει στο φόρουμ που εκδίδει η UNESCO.
Δίνει διάλεξη σε 350 φοιτητές, στη σχολή καλών τεχνών των Ίνκας στη Λίμα με θέμα από τον Πλάτωνα στον Καντίσκυ όπου βραβεύεται για την μεγάλη της.
προσφορά στην διάδοση και διαφύλαξη της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από την διδασκαλεία της παιδικής τέχνης
Έως σήμερα επισκέφτηκε 18 χώρες και δίδαξε με τον δικό της μοναδικό τρόπο την παιδική ζωγραφική σε χιλιάδες παιδιά δημιουργώντας πυλώνες σύγχρονου πολιτισμού μέσα από την παιδική τέχνη.
Επικοινωνία : litamavrogeni@gmail.com www.oikoumeni.gr
Nadezhda Savova-Grigorova
Η Δρ. Nadezhda Savova-Grigorova ολοκλήρωσε το διδακτορικό της στην Πολιτισμική Ανθρωπολογία στο Πανεπιστήμιο του Princeton μαζί με υποτροφίες στο Κέντρο Τεχνών και Πολιτιστικών Μελετών Princeton και στο Κέντρο Καινοτομίας Keller για την κοινωνική επιχειρηματικότητα. Ενώ το 2008 εργάστηκε ως σύμβουλος-εμπειρογνώμονας στις πολιτιστικές πολιτικές της UNESCO και άλλων διεθνών οργανισμών, το 2008 η Nadezhda ίδρυσε το Διεθνές Συμβούλιο Πολιτιστικών Κέντρων (www.international3c.org) – το πρώτο παγκόσμιο δίκτυο κοινωνικών και πολιτιστικών κοινοτικών κέντρων και δικτύων που προωθούν τις πολιτιστικές πολιτικές και κοινοτικές τέχνες για κοινωνικό μετασχηματισμό, που σήμερα συνδέουν 56 χώρες σε όλες τις ηπείρους. Το 2009, η Nadezhda ανέπτυξε το δίκτυο αρτοποιίας (www.breadhousesnetwork.org), το οποίο εδρεύει στη Βουλγαρία (www.bread.bg), αλλά και το συντονισμό εκπαιδευμένων διαμεσολαβητών σε 20 χώρες, με αποστολή Την ειρήνη και τη φιλία μεταξύ απομονωμένων και ακόμη πρωτόγονων κοινοτήτων σε όλο τον κόσμο, εμπνέοντας τους να κάνουν, να ψήνουν και να σπάσουν το ψωμί μαζί. Για αυτή την πρωτοβουλία και τα ταξίδια της που ερευνά τις τοπικές πολιτιστικές και μαγειρικές παραδόσεις σε περισσότερες από 70 χώρες, η Nadezhda αναγνωρίστηκε ως “Ταξιδιώτης με μια αποστολή της χρονιάς 2012” από την παγκόσμια National Geographic. Το 2016, η Nadezhda δημιούργησε το εκπαιδευτικό παιχνίδι “Bakers Without Borders” (www.thegame.bakerswithoutborders.net), το οποίο κέρδισε το παγκόσμιο διάσημο Βραβείο Διαπολιτισμικών Καινοτομιών από τη Συμμαχία των Πολιτισμών των Ηνωμένων Εθνών. Σήμερα γράφει και ζωγραφίζει μια σειρά παιδικών βιβλίων “Οι περιπέτειες του NadEzhko, ο σκαντζόχοιρος Baker Without Borders”, του οποίου ο χαρακτήρας είναι επίσης η μασκότ του αρτοποιείου οικογενειακών κοινωνικών επιχειρήσεων που ίδρυσε η Nadezhda και ο σύζυγός της Stefan ζουν στη Σόφια της Βουλγαρίας.
Επικοινωνία www.nadezhko.com
Η Δρ.Χρυσούλα Παπαχαραλάμπου
Η Δρ.Χρυσούλα Παπαχαραλάμπου γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Καβάλα. Σπούδασε Γεωλογία (2006-2010) στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Στο ίδιο Πανεπιστήμιο ολοκλήρωσε τις Μεταπτυχιακές της Σπουδές (2011-2012) στον τομέα της Διαχείρισης Υδατικών Πόρων. Στη συνέχεια μετοίκησε στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου διεξήγαγε τη Διδακτορική της Διατριβή (University if Bath, 2017), με εξειδίκευση στην Ολοκληρωμένη Διαχείριση Υδατικών Πόρων. Στο ίδιο Πανεπιστήμιο εργάστηκε ως Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια, με αντικείμενο τα ιστορικά πλημμυρικά φαινόμενα της πόλης του Bath. Το 2018 μετοίκησε στην Ολλανδία και μεταπήδησε στον τομέα της Στρατηγικής Πολιτικής και Δημόσιας Διοίκησης. Σήμερα εργάζεται ως η Εκτελεστική Διευθύντρια του Erasmus Research Institute of Management (ERIM) του Erasmus University Rotterdam. Από το 2015, διατελεί ως σύμβουλος και διαχειρίστρια προγραμμάτων σε κοινωφελείς οργανισμούς με δράσεις για το νερό και το περιβάλλον σε Ευρωπαϊκό και Διεθνές επίπεδο.
Επικοινωνία : x.papaxaralampou@gmail.com